STJERNESTUNDER
De har samme stjerne ude foran køleren og samme motor under hjelmen – og som noget helt nyt: en mini-elektrisk hjælpemotor
Så må det godt blive sommer, selv om Mercedes-AMG cabriolet er til alle årstider.
Test
Mercedes-AMG Cabriolet E53 og Mercedes-AMG CLS 53, 435 hk. Pris: (cabrio) fra 1.514.998 kr. (CLS) fra 1.761.200 kr.
Liebhaver Motor tester i denne måned to AMG’er. En åben E-klasse og den smukke CLS med de besnærende coupélinjer. Sidstnævnte har vi både testet i Barcelona og herhjemme i andre varianter, så vi koncentrerer os lidt mere om cabrioleten, også fordi det er prik den samme motor, som sidder i begge biler.
Som om de 435 hk. ikke var rigeligt, så har de begge fået 22 hk. ekstra fra det elektriske system, der dog ikke er sat i for at tækkes den politiske korrekthed og grønne bølge. Den giver et boost ved lave omdrejninger, hvor turboen ikke rigtig er kommet i sving endnu. Og hvilket boost, svimlende 70.000 o/min på kun 300 millisekunder. Det mærker man dog ikke, for ideen i det hele er nemlig, at bilen skal køre endnu mere silkeblødt end nogensinde før, og det gør den.
Kneben bagageplads
I cabrioleten sidder man snildt fire voksne og forskellen fra C-modellens cabriolet er mærkbar på bagsæderne. De fire voksne skal dog kun tage hver deres lille weekendtaske med, for en cabriolets bagagerum er aldrig prangende, når der også skal være plads til et helt tag.
Og apropos taget, så er det mere lydløst og foret end nogensinde før. Med 50 km/t ryger det op på få sekunder og slutter helt tæt. Og kombineret med varmedyser i nakkestøtterne (standardudstyr), kan man kun sige, at Mercedes’ cabrioleter ikke er sæson-biler mere. Det er helårsvogne, men bliver nok ikke købt som sådanne.
Nye tiltag
Derfor vil nogle af de potentielle købere, som for det meste køber en åben firepersoners vogn for at cruise derudaf i anstændigt tempo, nok også beklage, at den er lige lovlig hård i affjedringen og meget fast i svingene. Men sådan er det, når man kører AMG.
Til gengæld har begge biler skønne nye tiltag (hvordan har man kunnet leve uden) såsom varme i armlæn, endnu flere massage-indstillinger i sæderne og det eksklusive Burmeister-anlæg, som får selv Richard Ragnvalds ”Kære lille Pia” til at lyde bragende godt.
CLS’en er næsten lige så smuk bagfra som forfra.
Så smukt kan det gøres. Alle Mercedes’ modeller er lækre og indbydende i cockpittet.
Up
Sublime køreegenskaber
Æstetisk indretning
Lyden fra de fire AMG-udstødninger
Design
Down
Lige et skridt bagud Audi mht. digitaliseringen af cockpittet