Du har vundet i Gasolin-lotteriet
Ordene lå på telefonsvareren – sådan en med kassettebånd i – i 1994: Jimmy Jørgensen skulle være med i den første teaterkoncert nogensinde, ”Gasolin”. Dengang kunne han ikke vide, hvor profetiske ordene var. Til april synger han igen Gasolin i Tivolis Koncertsal. Denne gang i musicalen ”Midt om natten”.
– Jeg er da stadig glad for at spille i band, men når man tænker på, hvor lidt man tjener på musikken i dag, så har jeg været utrolig heldig, indrømmer Jimmy Jørgensen, der har været ”the go-to-guy”, når der skulle sættes teaterkoncerter op. Og musicals. Og en del andre skuespilleropgaver.
Jimmys forbindelse til Kim Larsen og Gasolin har dog en forhistorie, der går helt tilbage til hans barndom i Vanløse. Her havde CBS sin store kontorbygning på Kastanje Allé, og Jimmy og kammeraterne gennemrodede containerne bag bygningen, hvor de ofte kunne finde kasserede LP’er og især kassettebånd.
”Værsgo” og andre kassettebånd
– Tit var det bare en fejl i plastikken, så båndet ikke fejlede noget, husker han. – Det var ikke noget, vi havde råd til at købe, så containerne var stedet. Så gjaldt det bare om at komme først.
– Jeg tror, min første Gasolin-kassette har været ”Sådan” … og ”Værsgo” (Kim Larsen solo, red.).
Det med kassettebånd (hvis du er i tvivl, så spørg en ældre person i nærheden) har fulgt Jimmy Jørgensen gennem livet. Da Hotel Hunger fik sin amerikanske pladekontrakt i 1989, blev nogle af deres numre udsendt som kassette-singler.
– Og så sent som sidste år solgte jeg en bil, jeg havde stående oppe i Sverige. Den var fra 1978 og havde stadig en fungerende kassetteafspiller. Med bånd i.
Kim og Jimmy
Som en del af musikmiljøet i Danmark var det nærmest uundgåeligt, at Jimmy Jørgensen måtte ”rende på” Kim Larsen, som Jimmy selv udtrykker det. Dels professionelt, dels når Jimmy optrådte i Odense, hvor Kim boede.
– Når man havde spillet i Odense, var Boogie Bar natklubben, hvor man gik hen bagefter. Der stod Kim tit alene for enden af baren. Så nikkede han til mig. Men vi talte ikke sammen. Jeg tror, han hellere ville stå og være sig selv. Han har mig bekendt heller aldrig set nogen af teaterkoncerterne eller for den sags skyld ”Midt om natten”. Alle de andre fra Gasolin var der. Men ikke Kim.
– Når nogen spurgte, om de måtte bruge hans musik, så sagde han ”go ahead”. For ham var det fortid. Kim var altid meget tænksom og meget produktiv. Han var altid i gang med nye ting. Jeg kan godt forstå det. Han dvælede ikke ved fortiden, men kunne hele tiden se på tingene med nye øjne.
– Vi har en enkelt gang arbejdet sammen, hvor vi optrådte med Underholdningsorkesteret. Han kaldte mig ”Kaptajn Jørgensen”.
Tilbage til Haveje
Nu er Jimmy Jørgensen så tilbage i Gasolin-repertoiret igen og synger som leder af rockerbanden Rotterne i ”Midt om natten” de to sange ”Rabalderstræde” og ”Dem de andre ikke må lege med”.
– Jeg har det fint med at komme ind midt i det hele og ødelægge det, de andre har gang i, griner ham – vel vidende at de numre er ”showstoppers”.
– I det hele taget har vi flere sange med denne gang. Da ”Midt om natten” blev opført første gang, havde vi en rammehistorie, som nu er droppet. Nu er det kun den oprindelige historie, men med flere sange.
Historien om bedstevennerne Benny og Arnold, der er med til at skabe det alternative samfund Haveje, har naturligvis sit udspring i Kim Larsens egne erfaringer med slumstormerne i Sofiegården og den senere etablering af Christiania. Men den handler også om at skabe sit eget tilhørsforhold, sin egen familie. Det kan Jimmy tale med om.
En rigtig familie
– Jeg fik først en rigtig familie, da jeg lavede den, siger han. – Min mor fik mig med en engelsk sømand – gift endda. De første syv år af mit liv voksede jeg op hos min morfar og mormor. Først derefter kom jeg hjem til min mor, men med et klart budskab om, at min lillebror skulle være der, mens jeg kunne være der. Det var en tryghed på lånt tid. Min mor var bryggeriarbejder, og det var nok hendes måde at klare konflikterne på.
– Så da jeg endelig stiftede familie som 46-årig (med Signe Egholm Olsen, red.), skulle jeg til at lære, hvad tryghed betød. Hvad familiesammenhold betød. Al den tryghed og den varme, som jeg altid har savnet.
Så den vilde forsanger fra Hotel Hunger er nu en sat familiefar, der henter og bringer børnene til institutionen og skiftes med Signe om, hvem der kan have job på teatret. For nogen skal jo være hjemme og passe børnene.
Det giver nu også lejlighed til nogle pudsige oplevelser:
– Da jeg skulle hente min datter fra fritidshjemmet forleden, var der er pige, der spurgte, ”er det din far eller …”. Og så kom det: ”Jeg mener, er det din far eller din bedstefar”. Man siger jo, at det er fra børn, man skal høre sandheden, siger Jimmy med et smil.
– Jeg har en voksen datter fra et tidligere forhold, så jeg kunne godt være begge dele. Nu er hun lige – som den første i familien – blevet færdig med en akademisk uddannelse og har fået arbejde, så sandsynligvis har jeg et par år endnu.
Fristadsromantik og havneidyl
Hvad fristadsromantikken i ”Midt om natten” angår, mener Jimmy Jørgensen, at det må ses i et historisk lys.
– Det er nemt i bagklogskabens lys at sige, at det ikke kan lade sig gøre at stille sig uden for fællesskabet, ikke betale skat og så videre. Og at man ikke kan få monopol på nogle af de fineste grunde i København. Men vi må lige huske, at der ikke var nogen, der brugte den gamle kaserne på Christianshavn dengang.
– Nu kunne Kim godt være lidt stædig – det med at holde på sin ret til at ryge for eksempel – men ting må gerne udvikle sig. Nyt er ikke altid dumt. Der var jo ingen, som dengang ville have troet, at havneområdet ville forvandle sig til en oase. Alt det er skabt af nytænkning. Det er fantastisk, at der midt i byen er plads til at leve og have det rart.
Alkohol og stoffer
Både i forestillingens Haveje og i virkelighedens Christiania opstår problemerne i grænsefladen mellem det normale samfund og det alternative. Købmanden, der først er begejstret for at sælge håndbajere til indflytterne, bliver sidenhen sur, fordi de brygger deres egen øl.
– Selvfølgelig er det et problem med Pusherstreet, siger Jimmy Jørgsenen. – Problemet er bare, at når man lukker Pusherstreet, så flytter hashhandlen andre steder hen i byen. Med tilhørende kriminalitet og skyderier. Det kræver nytænkning, så det marked bliver mindre lukrativt. Så indtil videre tror jeg, at både politiet og christianitterne har accepteret Pusherstreet. Ikke at de er glade for det. Folk kommer jo derud for at købe hash, som om de tog i Tivoli.
Jimmy Jørgensen har aldrig forsøgt at en hemmeligholde af, at han selv har festet igennem med alkohol og eksperimenter. Noget som ender galt for rigtig mange mennesker. Hvorfor så ikke ham?
– Jeg har tit tænkt, at jeg har gjort det samme som mange af dem, hvor det er tippet over. Jeg startede med lightergas som 12-årig. Mit bedste bud er, at jeg har bevaret en respekt for mig selv. At jeg har været bange for at miste mig selv i rusen. Så jeg har stoppet mig selv, inden jeg tabte kontrollen. Eller … jeg er jo tit kommet galt afsted, men bagefter har jeg tænkt, at det var for meget, og så har jeg ladet være. Dybest set har jeg været for glad for mit liv.
– Når tiden tillader det – og jeg arbejder jo om aften- en på teatret, så jeg kan gøre det om dagen – er jeg begyndt at arbejde med drenge med de samme problemer – på 12 – 16 – 20 år. Med angst og misbrug. Selv om kortene er dårligt fordelt til en start, kan man godt ende med at sidde med en vinderhånd. Det giver god mening for mig at se, om jeg kan gøre en forskel.
Hotel Hunger
og Billie Eilish
Selv om Jimmy Jørgensen stadig lever højt på sin gevinst i Gasolin-lotteriet og er ham, man ringer til, når der er en ny teaterkoncert/musical på programmet, så har musikscenen stadig sin plads. Når kalenderne passer sammen, tager han stadig ud med Hotel Hunger, for eksempel på sommerens festivaler.
– Men det skal være sjovt. Det må ikke blive hårdt arbejde. En egentlig reunion og nye udgivelser bliver det ikke til. Det er et gammelt ægteskab. Vi spiller godt sammen, men … det er ikke det værd, hvis det bliver hårdt arbejde.
– Men jeg skriver hele tiden, så det kan da godt være, jeg får lyst til at danne et band igen. Lige nu er det en akustisk tour, der ligger i kortene.
Når Jimmy Jørgensen nu er nået dertil, hvor han kan se tilbage på en flot karriere, er det måske også på sin plads at spørge, hvad han ser som fremtiden på musikscenen:
– Hvis jeg skal fremhæve et navn, bliver det Billie Eilish. Og så er det jo i dag liveoptræden, der er det interessante. Det var sådan set også det, vi ville, da vi startede. Det er der, pengene ligger i dag – hvis du ser bort fra nogle få kunstnere. Jeg synes, det er en god udvikling. Det handler ikke om at blive kendt på X Factor og score en pladekontrakt. Det handler om hårdt arbejde i øvelokalet, og så skal du ud og vise dit værd på scenen.
Midt om natten
Erik Balling i instruktørstolen, Kim Larsens sange, Kim selv og Erik Clausen i de centrale roller som Benny og Arnold. ”Midt om natten” er en af dansk films største succeser, og Kim Larsens album et af de bedst sælgende med titelsangen ”Midt om natten”, ”Papirklip” og ”Susan Himmelblå” som nogle udødelige hits. I 2018 blev historien første gang omskabt til musical, og lige nu er musicalen atter på turné for at ende i Tivolis Koncertsal den 2. april. Tilføjet lidt ekstra sange fra Larsen/Gasolin-kataloget.
Rundt om Jimmy Jørgensen
Det oplagte spørgsmål:
Hvis du tager de 10 bedste sange, så er de tre …
”Det bedste til mig og mine venner”, ”Rabalderstræde” og ”Kvinde min”. Jeg mener, hvis du skal skrive en liste over de tre bedste danske sange, så er de tre med.
Ditto – IKKE Kim Larsen
Jeg har en bred smag og kan sagtens høre Abba, men det må blive ”Life on Mars” med David Bowie, Velvet Underground, der bare var banebrydende med progressiv rock og påvirkede Bowie … ”Waiting For My Man”. Og så noget af det, der var grunden til, at jeg begyndte at spille; Thin Lizzy, Kiss, Ramones. Hvis jeg skal vælge et: ”She’s the One” med Ramones.
Dit yndlingssted i København?
Der er mange. Nu har jeg jo en båd liggende i Christianshavns Kanal, så det er hele det område, at vi kan sejle rundt og se hele havnefronten fra vandet; at vi kan sejle, bade og fiske i Københavns Havn.
Det bedste spillested – på scene og som publikum?
Grøn Scene på Roskilde Festival. Det er stort, men der er samtidig en intimitet. Jeg har prøvet at spille på Orange Scene, og der skal man altså virkelig stå tidligt op for at trænge igennem. Grøn Scene pakker det hele ind.
Hvilken bog ligger på dit natbord?
Edgar Allan Poe – en samling noveller. Jeg har svært ved at koncentrere mig og har svært ved at holde min læselyst. Derfor skal det ikke være 500 sider.
Den sidste film, du har set – og hvad synes du?
”Jokeren” med Joaquin Phoenix. Han spiller fantastisk. Det er simpelthen et studie i skuespil. Hvis du vil være skuespiller, så skal du se den film.
Ferierejsen – hvor kunne du drømme dig hen?
Jeg flyver ikke (længere), men jeg har en drøm om at tage på en af den slags ferier, som min mor tog os på – til Mallorca og til Gran Canaria om vinteren. Jeg savner det der med at stå op til den samme morgenmad hver morgen og så bare ned på stranden. Men når jeg ikke flyver, så … Altså man kan godt køre til Barcelona og sejle over, men det vil kræve en meget tålmodig familie.
Gasolin/Larsen/Beatles har været oppe: Hvilken gruppe/kunstner kunne du tænke dig omsat til
musical eller teaterkoncert?
Helt klart Bowie. Det kunne være sjovt. Jeg tror desværre, det vil blive svært med rettighederne. Når ”Lazarus” lige har været opført, så er det fordi det er en musical.
Hotel Hunger teaterkoncert – hvad siger du?
Den har vi sådan set lavet på Østre Gasværk. Det var Lars Kaalund, der i sin tid fandt på det. Det var bandet selv, men altså iscenesat som teaterkoncert.
Blå bog
Jimmy Jørgensen blev først kendt som medstifter af og sanger i bandet Hotel Hunger i 1985. Ti år senere fik han en rolle i Dr. Dante teaterkoncerten Gasolin, og så gik det ellers videre derfra. Han har desuden spillet flere roller i danske film og TV-serier. Jimmy er 55 år og har to børn sammen med skuespilleren Signe Egholm Olsen.