Mere cruise end sport

BMW’s mindste roadster er sjov og lækkert udstyret, men mangler lidt “oomph!” med den lille motor.

 

FET_Liebhaverbilen_A

Det er en af de smukkeste roadstere, som BMW har lanceret i mange år.

 

TEST: BMW Z4 sDrive 20i
197 hk., Pris fra 683.442 kr., Testmodel: 862.676 kr.

 

BMW har altid haft stolte traditioner for roadstere. Således er den ikoniske 507’er fra 1956-60 både smuk og kraftfuld med sin V8’er og fuldstændig ubetalelig – også dengang, så den endte med et sølle produktionstal på kun 252 styks. Noget af et salgsflop, men det gør dem i dag ganske attraktive for samlere med pengepungen i orden.

Liebhaverbilens BMW-roadster havde ikke en V8’er under motorhjelmen – desværre. Det var indgangsmodellens mindste 2.0 motor, med fire cylindre og 197 hk. Se, det burde jo være rigeligt med power, skulle man tro, til en lille topersoners sportsvogn, men alligevel har man den følelse i slutningen af testugen, at det var meget mere en lækker cruiser end en livlig og potent sportsvogn. 

På trods af baghjulstrækket og førnævnte hestekræfter, blev det aldrig rigtig medrivende på de snoede veje i høje omdrejninger.

Udstyrsstykke

Testmodellen havde til gengæld masser af ekstraudstyr, som forkæler chaufføren og passageren såsom læderindtræk, antiblænd-bakspejl, Ambient light, sportslæderrat og meget mere, som kommer i den såkaldte M Sport-pakke til 115.000 kr. ekstra. Ydermere er det sublime sportsautomatgear til små 27.000 kr. også et must. Standardudstyret indbefatter bl.a. navigation, DAB-radio, metallak og tre års BMW-service. 

Anvendelig i hverdagen

Som det sig hører og bør med nye biler, skal man ikke stå og bøvle med besværlige kalecher. Den røg op og i automatisk med fart op til 50 km/t, og den var af stof i modsætning til tidligere modellers (og andre tidligere cabrioleter fra BMW) ståltag, som gjorde dem både tungere og betød, at bagagerummet ikke kunne rumme så meget som en lille håndtaske. 

Det kan Z4’erens – med taget oppe eller nede var der fine 281 liter, som sluger et par små kufferter eller et golfsæt (vigtigt for Z4’erens potentielle købere). Ydermere var der en skiklap i midten, hvis man agter at køre til Norge eller Schweiz til vinter med egne ”brædder”.

Konklusionen er, at Z4’eren er en fin og veludstyret cruiser, men i modsætning til dens ”tvillingesøster”, Toyotas nye Supra, som den deler platform, teknik og motor med, så er den langt fra så dynamisk et køb. 

Til gengæld er den åben og hamrende smuk i linjerne, og det gælder jo så også for de ”rigtige” Z4-sportsvogne såsom 30i og den store M40i.

 

Ups

Meget smukke linjer.
BMW-kvalitet overalt.
Baghjulstræk.

 

Downs

Lidt for ”pæn” i køreegenskaberne med den lille motor.

 

FET_Liebhaverbilen_D

Den cruiser som en drøm, man skal bare ikke forvente rally-præstationer i svingene. 

 

FET_Liebhaverbilen_C

Der er kompakt i kabinen, men man sidder godt, og der er meget fralæggeplads, når det nu er en ”upraktisk” roadster.

 

FET_Liebhaverbilen_B

Også bagfra er linjerne besnærende.