Cruise Control
Hold dig opdateret på køretøjer med Cruise Control i maj.
Månedens klassiker – Ferrari Dino 246 GT
”En af de smukkeste sportsvogne nogensinde skabt” er ofte prædikatet på Ferraris lille V6’er, som blev bygget fra 1967 (206 GT hed de første modeller) og indtil 1974. Den lille utroligt velkørende centermotor-sportsvogn var også Ferrraris første model, som blev masseproduceret – knap 4.000 stk. nåede det at blive til. Den var opkaldt efter Enzo’s første søn, Alfredo ”Dino”, som døde 24 år gammel af en sjælden form for muskelsvind. 246 GT blev udødeliggjort som en af ”De Uheldige Heltes” bil, nemlig amerikaneren Danny Wilde spillet af Tony Curtis. I åbningsscenen drøner han om kap i Monaco med den anden uheldige helt, engelske Roger Moore, som naturligvis kører Aston Martin. Priserne for en velholdt 246 GT eller den lidt kraftigere GTS ligger på den helt forkerte side af millionen i dag.
Det bli’r ikke større
Vi testede Audis gigantiske Q7’er (S line 55 TFSI e) for nyligt, som faktisk i dimensioner er større end Q8. Testbilen var en plugin-hybrid, som (i princippet) kan køre næsten 50 km. på ren el. Motoren var på samlet 381 hk., og samspillet mellem disse monstrøse kræfter og el var yderst behageligt. Tyst som ingen anden ved cruise-speed, og et smukt lille brøl fra V6’eren, når man trådte pedalen i bund. Der er plads til alt og alle i denne bil. Fem passagerer og al den bagage, man lyster, og når sæderne lægges ned, så er den forvandlet til en mindre kassevogn. Desværre udleder den over 50 g CO2 per kilometer, så på trods af de gode takter med elkørsel etc., har regeringen bestemt, at dette ikke er en lavemissionsbil, og prisen røg 90.000 kroner op med et trylleslag. Det afholder nok ikke klientellet og køberne væk fra dette pragteksemplar af en Audi. Pris på testbilen var lige over 1.6 mio., men Q7 fås fra 1.159.990 kr.
Elektrisk håndværker
De er ikke så hurtige som tyskerne endnu, men nu er både franske og japanske bilmærker ved at vågne op fra emissions-døsen og producerer elbiler, som for Toyotas vedkommende har materialiseret sig i indtil videre to modeller: Toyota Proace Electric og Toyota Proace Verso Electric. Liebhaverbilen suste rundt i begge to for nylig, da de (på belgiske nummerplader) var landet i København. Meget homogene og med en dejlig logisk opbygget og intuitiv førerplads. Vejen frem er elektrisk for mange håndværkerbiler og minibusser. Man kan vælge mellem et 50 KWh-batteri med 230 km. eller, hvis man har brug for mere dagligt kørselsbehov et 75 kWh med 330 km. i ”tanken”.
Hurtigste SUV’er fra 0-100 km/t i verden
De er store og yderst kraftfulde, men de kan ikke følge med de rigtige sportsvogne rundt på en racerbane. Til gengæld har de et gigantisk optræk på trods af deres størrelse. Her er de hurtigste fra 0-100 km/t:
3.7 sekunder:
Audi RS Q8, BMW X5 M Competition, Maserati Levante Trofeo og Mercedes-AMG GLE 63 S
3.6 sekunder:
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio og Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
3.5 sekunder:
Dodge Durango SRT Hellcat, Mustang Mach-E GT, Jeep Grand Cherokee Trackhawk og Lamborghini Urus
2.6 sekunder:
Her er det den overkommelige og slet ikke spor sjældne Tesla X, som i P100D-modellen og i ”Ludicrous-mode” slipper næsten 1000 hk. løs og kører alle i sænk – og så til gengæld ganske lydløst.