Tigeren er løs!
Porsche var i tiden før 2002, hvor Cayenne kom på markedet, en sportsvognsniche. Godt nok en ikonisk en af slagsen med en stolt historie fra racerbanerne, men stadig en niche som den udødelige 911-models relanceringer afhang helt og aldeles af. Økonomien i firmaet var acceptabel, men ikke prangende. Men den firehjulstrukne Cayennes enorme succes verden over ændrede alt dette, og i dag er Porsche en sværvægter i bilindustrien med mange nye modeller lige fra Boxster, Cayman og senest den store firedørs Panamera. Nogen taler ligefrem om, at Cayenne reddede det hæderkronede mærke fra en lurende konkurs.
Cayenne er stadig en succes, men hører til hjemme i de store firehjulstrækkeres garage, og ejere af selvsamme garager har – i disse mere sparsommelige og miljøbevidste tider – vendt øjet mod mindre forslugne firehjulstrækkere. Derfor er Audis Q5, BMW’s X3 og Range Rovers Evoque blevet meget populære i det segment.
Porsche har nu sendt sin tiger ind i manegen som et frygtindgydende alternativ til ovennævnte modeller. Macan er et indonesisk ord for netop tiger, og dette prægtige kattedyr kendetegner perfekt modellen, som Liebhaverboligen fik nøglerne til en solfyldt efterårsdag. Den er hurtig, stærk og på sin vis også smuk, når man har ”SUV-brillerne” på.
Macan deler platform med Audi Q5, men er lidt bredere, lidt lavere og meget hurtigere. Den opfører sig mere som en 911’er på vejen end en SUV. Lynhurtig i svingene med et minimum af overstyring og det sublime 7-trins automatgear skifter som en drøm, hvor de obligatoriske paddles på rattet kun er et tilbud til dem, som insisterer på at skifte gear selv.
Indvendigt er det Porsche-kvalitet som altid og her som i Panamera og Cayenne med den skrånende midterkonsol. Det interne memo på Porsches fabrik om at begrænse sig med knapper og simplificere designet nåede dog ikke ud til designafdelingen. Over 30 knapper er samlet i midterkonsollen og nogle ekstra i rattet, og det mindsker overskueligheden og kræver lidt tilvænning. Som de fleste andre prestige-firehjulstrækkere er det nok sjældent ejerne begiver sig ud på de store offroad-eventyr, men Macan’ens permanente firehjulstræk samt en offroad-knap (som giver dig en mulighed for yderligere avancerede indstillinger) gør det muligt, når lejligheden byder sig. Pladsmæssigt er der et stort dejligt bagagerum og rigeligt med plads til fire voksne eller to voksne og tre børn, da den – trods sin bredde – kun er en såkaldt 4+1. Fem voksne til Paris skal skiftes til at tage tørnen med det lille sæde i midten.
Det er sjældent, man roser Porsche for at være et slagtilbud, men her skiller Macan Turbo sig også ud. Godt nok koster basismodellerne som S og diesel stort set det samme som Cayennens ditto, men testens turbo-model koster en hel million mindre. Det er mange år siden, man kunne få en fuldblods Porsche Turbo for lige under 1.7 mio. , hvilket gør den til et rigtigt godt køb. Og trods en egenvægt på næsten to tons, er den med sine 4,6 sekunder fra 0-100 km/t kun 0,6 sekunder langsommere end en 911 S.
Porsche har brugt tre milliarder på at udvikle Macan’en og bygge ny produktionsfabrik, så det er en model, der satses meget på. En model – der ligesom storesøster Cayenne – skal udbygge økonomien i bilmærket fremover, så endnu flere 911-modeller kan sikre, at man også stadig forbinder Porsche med himmelsk lyd, to døre og et sølle bagagerum.
PLUS
– Køreregenskaber som en sportsvogn
– Kan faktisk køres på mudrede marker
– Billigt for en Turbo-Porsche
MINUS
– Intromodellerne S og diesel ligeså dyre som Cayenne-udgaven.