Sprøjte-sjovt
TEST:
Tesla P85D 700 hk.
Fra: 875.000
Testbil: 975.000
Det er sjældent, man får instruktioner fra importøren om, at man skal huske at advare sine passagerer om G-trykket, når man i den bil, der skal testes, speeder op.
”Især ældre mennesker skal altså være forberedte”, lød det. Så ved man godt, at trods det tilforladelige og familievenlige ydre, er der noget helt specielt i vente. På den store skærm kan vi vælge mellem to køreindstillinger: ”Sport” og ”Insane”! Vi valgte den vanvittige og var klar til take-off på en god bred vej uden trafik.
”Whooooosh” sagde det kun, mens de yngre såvel som lidt ældre, der sad som passagerer i den dobbeltmotorede firehjulstrukne Tesla P85D med 700 hk., hylede op som teenagepiger til en One Direction-koncert. For når man trykker speederen i bund, flyver uhyret frem som en kæmpe spændt fjeder, der bliver sluppet.
0-100 km/t på sølle 3,4 sekunder, der efter sigende gør Teslaen til verdens hurtigste sedan. Og så oven i købet helt lydløst. Naturligvis kan både Bugatti Veyron, Lamborghini og enkle Ferrarier slå den med nogle hundrededele sekunder i optræk. Men i disse supersportsvogne kan man heller ikke proppe familien, vovsen og de fem kufferter ind, når man skal på ferie. Teslaen er nemlig først og fremmest en yderst anvendelig og brugbar hverdagsvogn, som fuldt opladet dækker de flestes kørselsbehov (400-500 km.). Selv taxier er begyndt at bruge den økonomiske Tesla, som før af flere fremtrædende bilblade og bilfora har fået prædikatet ”verdens vigtigste bil”.
Liebhaverboligen testede sidste år P85 og faldt pladask for den, omend ladetiden på mellem fire og otte timer (afhængigt af ampere-styrken på ladestationen), var lidt besværlig. Her godt et år senere, samtidig med introduktionen af den firehjulstrukne variant P85D, er der kommet enkle supercharger-standere op rundt omring, og vi kunne lade den op på under en halv time. Så begynder det at give mening. Teslas mand i Danmark, Esben Pedersen, fortæller, at han uden problemer kørte vores testbil fra Schweiz til
Danmark lige så hurtigt, som havde det været en bil på benzin eller diesel, da ladestationerne er opført gavmildt
overalt i Europa.
Men selv om udviklingen af elektriske biler går ligeså stærkt i verden, som Teslaen er i optræk, er den danske regering ved at bombe det hele tilbage til start herhjemme. De har varslet et stop for afgiftsfritagelsen for elektriske biler fra årsskiftet, vel vidende, at det faktisk er kommunerne, der står for over 70 % af anskaffelser af (små) elektriske biler til deres bilpark. Kommunerne tøver nu med nyanskaffelser af selvsamme biler i budgetterne fremover, hvis de med et slag bliver dyrere end almindelige biler. To skridt frem og tre tilbage. Og for Tesla i Danmark kunne det nemt blive dødsstødet, hvis dette pragtfulde og anvendelige køretøj til langt under en million kroner, pludselig skal koste det samme som de største BMW’er, Mercedes’er og Audi’er.
Synd og skam er det, at en snæversynet holdning til afgifter skal bremse en god udvikling. Især når der findes alternativer til de manglende indtægter fra bilafgifter i form af vejskat etc. Hvis politikerne har magt, som de har agt, må man nøjes med rutschebanen i Tivoli og på Bakken, når man fremover skal have samme sus i maven og G-force i kroppen.
……………………………………………………………………………………………………………………………….
— up
– Så hurtig og lydløs, at så man tror, det er løgn
– 14” skærm midt i bilen, der styrer de fleste funktioner
– Lækkert interiør og god finish
– Økonomi både i anskaffelse og drift (ingen grønne afgifter, afgiftsfri strøm etc.)
— down
– Lidt forsinket reaktion af og til i de
automatiske dørhåndtag
– Manglende aflæggeplads i dørene
……………………………………………………………………………………………………………………………….