Liebhaverbilen: Prestige i terrænet

Liebhaverboligen lavede en lille landskamp mellem USA, Tyskland og England, hvor tre firehjulstrækkere dystede på komfort, offroad-egenskaber og prestige. Det blev en jævnbyrdig kamp, hvor Audi vandt på sikkerhed og køreegenskaber, Jeep på terrænduelighed og Land Rover på design og nytænkning.

 

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Audi stort billede

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Q7 i Verbier

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Audi interiør

 

Nobel og bomsikker tysker

Sikkerhed og køreegenskab

Audi Danmark havde inviteret os en tur til de schweiziske Alper for at prøvekøre den længe ventede afløser af den efterhånden ti år gamle Q7.

Der stod 35 spritnye Q7’ere klar i hangaren i Sion lufthavn  i Schweiz, og havde det været den gamle Audi, skulle de måske have bygget en større hangar. For den nye Q7’er er markant mindre udvendig, men på forunderlig vis større indvendig. Det er dog stadig en meget stor vogn med en længde på over fem meter, men utrolig adræt.

Vi fik nøglerne til den dieseldrevne 3,0 Tdi med 272 velvillige hestekræfter, som vrinskede harmonisk af sted på de snoede bjergveje til destinationsstedet i Verbier.

Lad det være sagt med det samme: Q7 er ikke en offroader, som man kaster ud i det nærmeste mudderhul. Det er en tyst, sikker og yderst velkørende konge på landevejen, som kan – skulle det blive nødvendigt – også køre ad de mudrede veje, men den er mere skabt til asfalt end noget andet.

Vægten er blevet noget mindre (325 kilo), og det kan mærkes på brændstoføkonomien, selvom det næppe er Audi Q7’s kundeklientels største bekymring. I den nye model er al instrumentering digital, og den byder på et væld af assist-pakker, som gør livet lettere (og sikrere) for føreren.  Alt fra selvparkering, advarselslys og lyd, hvis man vil åbne døren, og en bil kommer bagfra, til automatisk nedbremsning, hvis man krydser vejen foran en modkørende. Samme nedbremsning træder også i kraft,  hvis en fodgænger forvilder sig ud foran bilen.

Det er testens dyreste med en startpris på 1.259.000 kr., men også den mest velkørende.

 

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Jeep stort billede

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Jeep for

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Jeep interiør

 

Indianer på krigsstien

Terrænduelighed

Jeep begyndte sit liv i 1940 for den amerikanske hær som et firehjulstukket rekognosceringskøretøj. Og siden da har der aldrig rullet en Jeep fra samlebåndet, uden den har haft træk på alle fire hjul.

Liebhaverboligens bronzefarvede Jeep Cherokee Trailhawk havde oven i købet fået hele pakken af offroad-udstyr, hvilket gjorde den til en sand (!) fornøjelse at smide rundt på stranden og i klitterne. I indstillingen ”mud/sand” pløjede den 272 hk. stærke motor sig vej gennem selv det dybeste sand og stejleste klitter.

Indvendigt blev man forkælet med gode lædersæder med synlige stikninger, meget flot finish og næsten samme gode assist-pakker som dens tyske fætter med kollisionsadvarsel og nødbremse, blindvinkel-assist og meget mere.

Og så er testbilen kun lillebror til den større og dyrere Grand Cherokee, men hvis man vil have en fuldblods offroader, som samtidig er behagelig på vejen, kan man snildt nøjes med denne, hvis startpris  med alt udstyr begynder ved omkring 830.000 kr.

 

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Land Rover stort

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Land Rover bag

FET_Liebhaverbilen_Biltest_Land Rover interiør

 

Elegant englænder

Design og nytænkning

At kalde Land Rover for engelsk er en tilsnigelse, da Jaguar og Land Rover er 100 % ejet af indiske Tata Motors. Men pyt, for i dag er både ejerskab og samarbejdet bilfabrikanter imellem alligevel helt uoverskueligt.

Det første, der slår en ved den nye Discovery, er de smukke linjer. Dens forgænger var lidt af en kasse, mens vores testbil er en elegant krydsning mellem Range Rover Sport og Evoque.

Det er den mindste vogn i denne duel, men har næsten samme flotte terrænegenskaber som Jeep’en og stort set samme sikkerheds- og assist-pakker, dog med den forskel, at den som første i sin klasse også har fodgænger-airbag. Noget man utvivlsomt vil se i mange biler om nogle år.

Det ni-trins automatgear skifter som en drøm, og mens motoren kun er på 190 hestekræfter, skal den til gengæld heller ikke slæbe rundt på så meget, da den kun vejer godt 1.800 kg. Til gengæld er plastkvaliteten omkring gearstangen lidt tynd, og den analoge instrumentering  har ikke samme kvalitets-touch som dens to kombattanter.

Startprisen ligger på ca. 700.000 kr., mens testbilen med udstyr røg op over 1,2 mio.. Trods skønhedsfejl indvendigt er den et designstudie udvendigt og vil passe fint ind på ethvert gods’ gårdplads.