Høj IQ i skoven
Audi havde nærmest patent på firehjuls- trækket, som de ”opfandt” til personbiler for 33 år siden – det såkaldte quattro. Pudsigt er det derfor, at det tyske kvalitetsmærke først kom ind i SUV-kampen for større firehjulstrækkere i 2005. Det var med den enorme Q7, som minder lidt om en pansret mand- skabsvogn og nærmest virker grotesk, når tre af dem er parkeret i min datters skolegård, når der er skole-hjem-samtale. Så er der stort set ikke plads til at komme forbi med hverken cykel eller på gåben.
Langt mere harmonisk er lillebroren Q5, som må siges også at være en velvoksen SUV’er, men den føles mere ”tilgængelig” og overskuelig – både i terrænet og på vejen, hvor man ikke behøver at frygte at køre hen over mindre biler uden at opdage det.
Testbilens motor var en bomstærk 3,0’er med 245 heste og dieselmotoren giver et flot moment på 580 Newton. Det skubber kraftkarlen frem i en forrygende acceleration, som kun tager skræmmende 6,5 sekunder at komme fra stilstand til 100 km/t. Her kræver det så lidt overblik og is i maven for ikke at Audi’en pludselig kommer på ufrivillig offroad-kørsel. Der er dog masser af teknik og en velafstemt undervogn til at holde det hele i skak, og selvsamme teknik sørger ligeledes for, at offroad-kørslen også bliver klaret – selv af amatører og nybegyndere ud i det segment. Reduktionsgearet og det faktum, at man kan suse ned i mudderhuller i op til 50 centimeters dybde, gør, at Audi Q5 pludselig bliver meget mere anvendelig end bare endnu en ”pretty face SUV”.
Selv om det er smart med kæmpe fælge på 18”, 19” og sågar 20”, så var det faktisk en lise, at testbilen kørte med nogle behagelige 17”, da det mere dækfylde absorberede alle ujævnheder i vejen og gjorde den så tyst, at selv ved 130 km/t på motorvejen kunne man stadig høre Stan Getz’ afdæmpede saxofon ved laveste volume på anlægget.
Prisen begynder ved kun 660.000 kroner for 2,0 benzin. Men de ekstra 130.000 for den større (og meget sjovere) 3,0 diesel er givet godt ud. Importøren oplyser da også, at langt de fleste Q5’ere herhjemme bliver solgt netop med den motor. Hvis man vil give den rigtig gas, så kan man gå efter SQ5, der yder 313 hk, men her rammer man også næsten loftet på en million kroner.
Thumbs up
– Tysk intelligent teknik, så man føler sig tryg hele tiden – Hurtigere end man tror – Sjov og ballade i skoven og grusgraven – Pris i forhold til mange andre i samme prestige-segmentThumbs down
– Lidt kedeligt interiør og skrabet komfort for bagsædepassagerer
Elegant, hurtig og harmonisk – og så koster den heller ikke en herregård.
Faceliftet på den nye Q5 er yderst diskret. Bagfra er 2013-modellen genkendelig på de kantede udstødningsrør i stedet for runde.