Liebhaverbilen: Nordisk luksus
Den er stor. Meget stor. Både ud- og indvendig. Hvis man taler om herregårds-Volvoer, så må Volvos største og dyreste modelnyhed mindst betegnes som en ”gods-Volvo”. Og her er plads til alle godsets arvinger, da den store svensker kommer med 7 sæder, hvor de to på bagerste sæderække naturligvis ligger skjult i bagagerummet, men med et snuptag kan vippes op.
Volvo XC90 D5, 225 hk. Pris for testmodel , 1.675.777 kr.
Keyless-go er jo standard i selv små dagligdagsbiler i dag, men hvor alle andre biler har en stor trykknap, starter man Volvoen ved at dreje en gedigen for-
kromet knap i stedet. Den store infotainment-skærm midt for betjenes heller ikke af en drejeknap, men fungerer som en iPads touchscreen. Der er i det hele taget meget nytænkning i XC90 og meget få – hvis overhovedet nogen – komponenter tilbage fra den gamle XC90, der også så dagens lys helt tilbage i 2002. På alle punkter er den nye model den gamle overlegen – ikke mindst i sit stilige udtryk.
Testbilen, som Liebhaverboligen fik i den – til tider – solfyldte sommeruge, var en 4 cylindret turboladet dieselmotor med velvillige 225 hk. Trods en vægt på voksne 2.750 kg. kunne den flytte sig fra stilstand og til 100 km/t. på rimelige 7,8 sekunder. Den har dog en hørlig dieselbrummen i modsætning til sine tyske kombattanter, som har formået at gøre motorerne mere lydløse.
Hvor den forrige model bød på lidt
”Volvo-luksus” hist og pist, går 2015-modellen all in. Testmodellen var bl.a. udstyret med ventilerede nappa-læderstole (en lise på en steghed sommerdag), det ultimative musikanlæg, Bowers & Wilkins, som får både B&O og Bose til at minde om transistorradioer fra 70’erne. Det bløder man så også 70.000,- kroner for. Der er zone-aircon, så selv de bagerste rækker i bilen kan bestemme, hvor koldt eller varmt, de vil have det. Ydermere et stort panoramatag, der får den i forvejen smukke indbydende læderkabine endnu mere til at minde om en lys
nordisk sommerdag.
I den mere alvorlige afdeling, hører sikkerheden i Volvo XC90 nok til den mest avancerede i verden. Både den passive såvel som den aktive. Det er Volvos ønske, at ingen nogensinde må blive trafikdræbt i denne model, og her skal man da også nærmest køre i Frihavnen, før det sker. Akustisk træthedsregistrering, automatisk nedbremsning, vognbane-advarsel ved skift, med advarsel, roadsign-information med blinkende symbol eller lyd, krængningregistrering i samarbejde med ESC-systemet, og sådan kunne man blive ved til juleaften.
VolvoXC 90 er i sandhed en både sikker og elegant bil, som for alvor er blevet et alternativ til både Audi, BMW, Mercedes og Range Rover. Også når prisen uden ekstraudstyr begynder ved
spiselige 1 mio. kroner.
……………………………………………………………………………………………………………………………
UP
– Sublimt 8-trins automatgear
– Dejlig følelse at sidde i “verdens sikreste bil”
– Gode gennemtænkte designdetaljer
DOWN
– Lidt støjende diesellyd i optræk
……………………………………………………………………………………………………………………………