Liebhaverbilen: Spitzenklasse
Test: BMW 730 Ld X-drive, Pris: 1.821.577 kr., Testmodel: 2.665.978 kr.
Det er 38 år siden, at BMW lancerede deres topklasse-model, BMW 7-serien. Tilbage i 1977 var det primært Mercedes’ S-klasse, den skulle udfordre, men i dag må den bide skeer med både den samt Audi A8 og Jagu- ar XJ. Der har været andre seriøse udfordrere gennem tiden i dette topsegment – på tysk kaldet Spitzenklasse. Blandt andre Lexus, som nu kun er en seriøs konkurrent i USA, og VW’s Phaeton, som trods fantastiske køreegenskaber og teknik til sidst måtte kaste håndklædet i ringen og trækkes ud af produktion, da den trods alt var for underspillet til topdirektører og ministre.
Sidstnævnte personager er da også dem, som Liebhaverboligens testbil i den grad bejler til. Den 5,23 meter lange 730Ld-model er nemlig 14 cm. længere end den gængse sedan-model, og det giver alligevel så meget plads bagtil, at Lille Lars fra Græsted hurtigt kunne fare vild her. I udstyrsmodellen Executive Lounge (merpris på godt en kvart million) er midtersædet smidt ud og erstattet med et smagfuldt læderpolstret bord integreret i midterkonsollen. Her kan man bl.a. indstille massagen (åh ja, såmænd) i stolene, som igen kan køres helt ned i behagelig liggestilling med en fodskammel integreret i forsæderne. Det todelte panoramasoltag giver masser af lys, og om aftenen kan det afdæmpede lys i kabinen vælges i farverne hvid, blå, orange, grøn og lavendel.
Ydermere kan farverne tones med lysere farver, alt efter hvilket (farve)humør man nu er i.
De 1400 Watt fra Bauers & Wilkins Diamond-anlægget kan spille Lille Vega op, og til en pris på næsten 90.000,- kroner forventer man eksakt den knivskarpe diskant og dybe bas, som de mange skjulte højttalere i kabinen gengiver perfekt. Luksuriøsiteten overalt er så overdådig, at man nærmest er hensat til en Learjet.
Den tre liters sekscylindrede maskine med sin Twin Power-turbo og 265 hk. leverer – om end ikke jet-acceleration – så dog en rigtig pæn acceleration fra 0 til 100 km/t på lige under 6 sekunder og med en begrænset topfart på 250 km/t.
I Comfort- og Economy-mode er vognen totalt lydløs. Både acceleration og cruising-støj er stort set fraværende, men vil man lige løsne slipset og fralægge den stive chauffør-attitude et øjeblik, kan man trykke på Sport-mode. Her lyser det di-
gitale instrumentpanel op i en dynamisk rød farve, hvor omdrejningstælleren bliver hovedpersonen, og motoren pludselig høres som en snerren ude foran. Affjedringen bliver hårdere og svingene kan tages mindre astadigt, end det ellers er kutyme her.
Testbilen var forsynet med det firehjulstrukne system, som BMW kalder for X-drive, og tak for det! I undertegnedes iver for at tage det rette billede, blev den to tons tunge limousine kørt op på en jordvold med smuk udsigt ud over vandet, hvorved den sank dybt ned, så karrossen ramte den bløde jord. Heldigvis var der ikke brug for kranvogn, da det permanente træk på de fire hjul diskret og lydløst fik den efterhånden noget nervøse chauffør fri på ingen tid.
Den nye 7-serie er en yderst økonomisk og beskeden herre ved tankstationen. Takket være generøs brug af kulfiber holdes totalvægten nede på lige under to tons, hvilket bilens størrelse og teknik-overflod in mente, faktisk er pænt. BMW’en opnåede ved blandet kørsel et forbrug på lige under 20 km./ literen. Dobbelt så langt, som en ældre Mazda 6 kan præstere.
Nu er den imponerende benzinøkonomi sikkert heller ikke udslagsgivende for ministerens valg af tranport. Men det er jo altid et godt signal at sende ud på den yderste venstrefløj, at man sandsynligvis kører i et mindre brændstof-
slugende køretøj end dem, medmindre de cykler til Christiansborg.
Thumbs up:
Uovertrufne og gennemtænkte luksusdetaljer
Dynamisk kørsel trods mål og vægt
Bagagerum på hele 515 liter
Et af de bedste 8-trins automatgear på markedet
Thumbs down:
Umuligt at vænne sig til mindre komfort efter
en uge i disse omgivelser
Begrænset brugsværdi for så stor en vogn med kun fire sæder