Gedigen, elegant arbejdshest

Audi A6 Avant er en ualmindelig gennemført, gedigen og ikke mindst elegant bil i direktionsklassen. Liehaverboligens Rasmus Thomsen har prøvet en af den tyske fabriks mest markante modeller. Og dommen er klar – det er et absolut værdifuldt og godt køb. I særdeleshed, når tiden er inden til at lege mor, far og børn.

 

FET_A162774_large

 

Blandt direktionsbilerne har konkurrencen gennem længere tid været skarp. Og absolut spændende, da der konkurreres på kvalitet, udvikling og køreegenskaber, fremfor pris.  Audi A6 er her en klassiker, der som stationcar – af fabrikken kaldet avant – tiltaler den kvalitetsbevidste køber, der vil have plads til både karriere, børn og familieliv. Vores testmodel er bestykket med en 3 liters dieselmotor og transmission via en 7-trinsautomatgearkasse. Endeligt, allokeres kræfterne i asfalten via det permanente 4-hjulstræk Quattro.

Perfekt motor

Efter få kilometer bag rattet kommer det første ”wauw”. Motoren har nemlig trækket liggende det helt rigtige sted, i bunden. Det giver en ro på de lange stræk, og effekt når der skal overhales. Samtidig er der støjniveauet – imponerende lavt. Automatgearet skifter udmærket, og har det obligatoriske sportsprogram. Det er ikke som sådant værdifuldt, for dieselmotoren arbejder bedst ved de lave omdrejninger. Men det gør den som nævnt også godt.  Rigtigt godt. Og med 5 voksne i bilen fornemmes stadig et udmærket kraftoverskud, alt i mens Audis Quattro balancerer bilen som ingen efterligninger kommer i nærheden af. Her giver effekt og teknik mening, netop fordi det understøtter stabilitet og tryghed. Et kardinalpunkt for netop denne type biler.

Plads (!!!) og komfort 

2 store, og et lille barn på bagsædet er intet problem. Det er pladsen til bagagen heller ikke, i et umanerligt stort og firkantet bagagerum. Indstilling af klimaanlæg fra bagsædet er kræs for poderne, der selv kan justere hvordan temperaturen skal være. Førerpladsen er tilpas enkel, selvom navigation og andre mere avancerede funktioner kræver tilvænning at betjene. Men herefter fungerer det logisk og ligetil. Specielt disponeringen med betjeningspanel til højre for føreren er lækkert. Endeligt er informationsskærmen – der lægger sig ind i panelet når bilen slukkes – helt tilpas dimensioneret. Overskuelig, uden at overvælde.

Value for money

Udefra er der også tale om en elegant bil. I særdeleshed når det sættes i perspektiv til dens rummelighed. Stor, uden at være klodset. Fin signalværdi, der klæder den, som en velkendt spiller i direktionsklassen. Regningen? Knap 750.000 for en bil med 3 liters V6 dieselmotor, en fin palette af udstyr, samt ikke mindst enorm rummelighed og komfort. Og jo, tre kvart million er trods alt en væsentligt udskrivning – men så har familien altså også sikret sig en ualmindelig gedigen, gennemført og elegant arbejdshest.

 

FET_A162771_large

 

Audi A6 Avant 3.0 TDI

Motortype V6 dieselmotor.

Slagvolumen 2.967 cm3

Ydelse 218 hk ved 4000 – 5000  omdr./min.

Maks. Drejningsmoment 400 Nm ved 1.250 – 3.750 omdr./min.

Gearkasse 7 trins automat.

Acceleration 0-100 km/t 7,3 sek.

Pris for vores testmodel, incl.  et habilt udstyrsniveau: 742.731 kr. 

 

FET_A162764_large

FET_Fõrerplads

Lækker førerplads med rigtig fint overblik. 

FET_Forsëder

Lækker design og finish hele vejen gennem. 

FET_Bagsëde

Plads til 3 unger. God plads endda. Med egen klimastyring.