ELEGANT ENGLÆNDER

Ved første øjekast er Range Rovers nyeste skud på firehjulstrækker-stammen så gennemdesignet og stilig, at man tænker storby fremfor jungle.

FET_Liebhaverbilen_RR-bærebillede-1

Test

Range Rover Velar R-Dynamic SE, 380 hk
Pris fra: 1.544.900 kr.
Testmodel med ekstra-udstyr: 1.715.300 kr.

 

Et reservedæk på køleren her ville nærmest være en joke! Og trods Velars dimensioner som en bøffel fra savannen ser den både adræt og spændstig ud som en gazelle for nu at blive i den afrikanske fauna.

Desværre kørte Liebhaverboligens udsendte ikke rundt på Serengeti-
sletten i testugen, men i det nordsjællandske, hvor faunaen mere bestod af nogle dovne måger og et par arrige svaner, som blev forstyrret, da der skulle tages billeder omkring Gentofte sø.

Velars design er både medrivende og indbydende med stramme detaljer som de slanke Matrix Laser-LED-forlygter, dørgreb, der flugter med karossen, men som skydes ud, når den låses op (en inspiration fra Tesla), og helhedsindtrykket er hypermoderne, men med masser af power i linjerne på samme tid.

Kører overalt

De tunge døre åbner op til en – ikke uventet – smuk og afstemt kabine, hvor devisen ”less is more” går igen. Alt er minimalistisk og afstemt, hvor de fleste funktioner er skjult, indtil chaufføren behøver dem. Velar har masser af nyheder, bl.a. infotainmentsystemet, som består af to 10” store HD-touchscreens med overraskende logisk betjening, som man hurtigt vænner sig til.

Da Velar kommer fra den førende producent af  firehjulstrukne køretøjer, Land Rover-familien, har den (vi nævner i flæng) firehjulstræk med Intelligent Driveline Dynamics, låsbart differentiale på bagaksel, traction-teknologier med både Hill Descent, All terrain, og meget mere. Kort sagt, den kan køre stort set overalt. Det kommer ni ud af ti solgte biler ikke til at udnytte, så derfor er det så meget vigtigere, at den også kører og opfører sig som en, om end ikke spændstig, så i hvert fald lydløs kat på både de snævre landeveje såvel som de brede motorveje. Den er ikke så medrivende som Porsche Macan, men jo også en del større. Til gengæld er acceleration fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Forvirring i hierarkiet

Land Rover oplyser, at Velar er den naturlige mellemmodel mellem Evoque og Range Rover Sport. Og det er jo meget godt, da den er så meget større end den lille Evoque, men undertegnede er dog stadig en anelse forvirret over, hvordan det ædle hierarki skal gå op i en højere enhed. For man kan få den nye flotte Velar for lige over en million kr. for den mindste 180 hk. diesel-version. Og det koster en veludstyret Evoque i den øvre modelklasse (med syv modelår på bagen) også snildt med lidt ekstraudstyr. Og samme families Discovery, som Liebhaverboligen testede sidste sommer, er lige så veludstyret og lækker som Velar og koster det samme.

Så er der Range Rover Sport, som måske er lidt dyrere i billigste version, men vores Velar-testbil overstiger langt de fleste af denne models basispris. Forvirret? Heldigvis er der orden i det øverste geled. Über Range Roveren, Autobiography, er stadig den største og dyreste med priser fra 1,8 mio. kr. til svimlende 3,9 mio. kr. (uden udstyr vel at mærke).

Hvis jeg skulle foretrække en af mærkets 10 modeller, falder valget nok på den nye Velar skarpt efterfulgt af  Discovery, da designet på begge på én gang er så minimalistisk og diskret og kombineret med en råhed, som sådan en vogn også skal have. Både når den tordner ud ad Serengetis sletter eller bare triller ned mod Gentofte sø.

 

FET_Liebhaverbilen_RR-bagfra

FET_Liebhaverbilen_RR-interiør

Også bagfra er Velar hamrende smuk. Indvendigt forkæles passagerer af bløde lædersæder til rumpen og ergonomiske linjer til øjet.

 

Ups

-Design ud- som indvendigt

-Klassiske terræn-dyder

-Plads (også i bagagerum med 673 liter til rådighed)

-Nok lige så lidt værdi-tab som de andre mellem-Range Rovere i dag

Downs

-Stadig dyr fornøjelse at anskaffe sig en Range Rover

-Fås ikke som hybrid (endnu)