Bjergtagende
Audis verdenspremiere på anden generation af A7 foregik i Sydafrika, hvor alt gik efter den stringente tyske plan – lige indtil Vorherre blandede sig.
Smuk bil i smukke omgivelser. Den nye A7 ved bjergene omkring False Bay i Cape Town.
Test
Audi A7 3.0 TFSI 340 hk (1.089.500 kr.) og 3.0 TDI 286 hk (1.053.000 kr.) Beskatningsgrundlag: 943.000 kr.
Temperaturen sneg sig op over 30 grader i den knastørre Cape Town, som nu på fjerde år i træk døjer med alt for lidt nedbør. Så grelt er det, at byens borgmester for nylig proklamerede, at de 3,5 millioner indbyggere ville løbe helt tør for vand i marts. Heldigvis åbnede de velhavende vinbønder og farmere for nylig for deres store vandreservoirer og udskød krisen til
sensommeren.
Den evige sol på himmelen kombineret med utrolig smukke veje med havet på den ene side og bjergene på den anden, var en af grundene til, at Audi valgte den sydligste tip af Afrika til at introducere deres nye A7 til verdenspressen. A7-modellen så dagens lys i 2011 og har lige siden været en stor succes på grund af dens smukke design. De store firedørs coupe-modeller har virkelig fået fat i det kræsne købersegment, som efterspørger et køretøj, hvor design og køreegenskaber går op i en højere enhed.
Lysshow
Den nye A7’er skuffer heller ikke ved første øjekast. Den har fået endnu smukkere linjer med store flader og skarpe kanter, og baglygterne er nu ét langt lysbånd fra den ene ende til den anden ligesom storebror A8 har. Audi har længe været synonym med avanceret lygteteknologi, og A7 opfører nu nærmest et dynamisk lysshow, når man hhv. åbner og låser bilen på den fjernbetjente nøgle til utvivlsom stor misundelse hos naboen. Forlygterne udgøres af 12 separate lodretstående lygtesegmenter med HD Matrix laser-lys som den ultimative ekstraudstyrsversion.
På det halvanden døgn vi fik med bilerne, prøvede vi både benzin og diselversionen. Den 340 hk store benzinmotor (TFSI) har rigeligt med kræfter til at forcere selv de stejle bjergveje i fin stil, og begge modeller har både firehjulstræk og firehjulsstyring – sidstnævnte får den til at dreje skarpt og præcist ind i enhver kurve. Det er dog en tung herre, og selv om Audi betegner den som en ”drivers car”, er det stadig ingen sportsvogn, men en stor og behagelig cruiser.
Jeg må også indrømme, at dieselversionen tiltaler mig mere. Den har ”kun” 286 hk, men et pragtfuldt moment på 620 Nm, og det gjorde
forskellen, når man kørte på de ofte så tæt trafikerede sydafrikanske veje og lige skulle overhale en lastbil.
Vand fra oven
Alle bilerne var i øvrigt fløjet ned til Sydafrika fra Ingolfstadt med en hær af pressemedarbejdere, ingeniører, mekanikere og andet godtfolk, som igennem fire uger havde til opgave at servicere verdenspressen. Sidstnævnte blev fløjet ind i hold á to dage ad gangen, og bilerne med de tyske nummerplader og rattet i den ”forkerte side” (Sydafrika har venstrekørsel) vakte meget opsigt. Ofte kom lokale – lav som høj – hen for at tage billeder og snakke med os om den nye A7.
Men hvorfor ikke bare invitere pressen til hjembyen Ingolfstadt i stedet for dette rasende dyre sydafrikanske projekt?
Jennifer Brem med den fornemme titel af International Product Communication Manager, fortalte til Liebhaver Motor, at i februar kan man ikke regne med vejret nogen steder i Europa. – Ydermere har vi lagt stor fokus på, at der både skulle være gode veje og smukke landskaber til jer i pressen med den strålende sol over jer alle…
Jennifer fik det – sammen med resten af Audi-teamet – dog en anelse stramt, da første testdag endte i et gigantisk skybrud med torden, lyn og mudrede veje til følge.
Vi fik så lejlighed til både at teste ESP’en og viskerrobotten, og indbyggerne i Cape Town, som havde en anden dagsorden end Audi, jublede over det tiltrængte vand fra den sorte himmel.
Liebhaver Motors Per Kuskner var en af de første heldige til at prøvekøre Audis Sportback.
A7’s bagende minder om en yacht. Den har en integreret spoiler, som automatisk kører ud ved 120 km/t.
Interiøret minder mig om Audis topklasse-A8 og er både smukt og ergonomisk, men den trykfølsomme infotainment-skærm kræver lige lidt tilvænning.
Ups
Design
Elektronisk cockpit af stor karat
Køreregenskaber
Hybridteknik, som sparer på brændstoffet
Downs
Lidt for synligt radarteknik/grej i kølergrillen.