Design i førersædet

Mercedes-Benz’ nye CLS er skarpt skåret i alle leder og kanter såvel ud- som indvendigt og fremstår i nyeste generation som en designers våde drøm. 

 

FET_Liebhaverbilen2

Mercedes CLS i smukke omgivelser i den catalanske hovedstad.

 

Test
Mercedes-Benz CLS 350d og Mercedes-AMG CLS 53 hhv. 286 og 435 hk

Priser fra 1.150.000.
Pris på AMG ikke frigivet endnu.

 

Mercedes’ CLS så dagens lys tilbage i 2004 og var i princippet den første rigtige firedørs coupé på markedet. Siden er der solgt 350.000 stk., hvilket vidner om en stor succes i denne øvre modelklasse. Efterfølgende er denne modeltype blevet overordentlig populær blandt mange andre bilmærker, således testede Liebhaver Motor Audis modsvar, deres nye A7, i sidste måned i Sydafrika.

Præsentationen af tredje generation af CLS foregik lidt tættere på, nemlig Barcelona, som er en populær destination til den slags, blandt andet på grund af det ofte gode vejr, de mange snoede bjergveje omkring byen og – ikke at forklejne den smukke by, som giver gode foto-oplevelser.

Ved første blik er fronten med ”diamant”-køleren, de store luftindtag og de skarptskårede forlygter bare SÅ smuk og indbydende og så meget mere moderne end de forrige modeller.

Vores første prøvetur var i topmodellen AMG’en med en – og det er nyt – 6-cylindret maskine ude foran på bekostning af V8’eren. Forskellen var u-mærkbar, på nær lige den buldrende lyd, som var blevet doceret noget i den mindre motor. Som med alle AMG’er er det en skøn køreoplevelse, omend det også bliver lidt af et ”projekt”, da man ikke kan dy sig for at udnytte potentialet i denne køremaskine både på motorvej og på de snoede bjergveje.

Farveorgie

Anderledes silkeblød var køreoplevelsen i dieselversionen (350d), som også kommer med helt nye motorer og med en prisforskel på 200.000 kr. mellem 350d og 450d. Selv i den lille motor presses der rigeligt med moment ud, og den kommer med et stort standardudstyr som widescreen cockpit (dobbelte skærme), læderindtræk og som noget helt nyt: Ambient belysning i kabinen med 64 forskellige farver, hvor lyset i dyserne tilpasser sig temperaturindstillingerne. Benzin-versionen (til samme pris som den lille 350d) har også et elektrisk 48V system, som booster ydelsen til 367 hk. Alle modeller har byttet V6 motorerne ud med række-seksere.

Har Mercedes produceret noget nær den perfekte coupé-model? Her er i hvert fald noget for både hjertet og hjernen og oven i købet til en spiselig pris.

 

FET_Liebhaverboligen3

Liebhaver Motors udsendte i Barcelona. 

 

Ups

Bragende flot design
Masser af S-klasse-udstyr til ”discount-pris”
Knivskarpe køreegenskaber

 

Downs

En coupémodel giver altid lidt pladsudfordringer for tre voksne bagi

 

FET_Liebhaverbilen