Når du sigter efter stjernerne

Med den nye generation af Cayenne Turbo melder Porsche ambitionen rent ud – nemlig at skabe en SUV som en sportsvogn. Det er i den absolutte højeste ende af SUV´erne, og det er et slutprodukt der uden tvivl sætter konkurrenterne tilbage med dybe panderynker. For det fungerer fra ende til anden.

 

FET_Cayenne_S17_1772_fine

 

Der er noget, jeg altid godt har kunnet lide ved Porsche. Og det er, at der er mening med deres påfund. Således skulle jeg blot køre gennem det første skarpe vejkryds, før bilens ekstremt skarpe svingegenskab ved lav hastighed viste sig. Årsagen er bagakselstyring, hvor baghjulene drejer modsat forhjulene ved lave hastigheder og samme vej, når det går hurtigt fremad. Det vender vi tilbage til, men lad os inden da kigge på motoren i Cayenne Turbo S. 3.996 ccm i en V8 konfiguration med dobbelt turbo. Med sports plus pakke går vi til 100 på 3,9 sekunder, og topfarten er 286 km/t. Overflødigt er det at nævne, hvordan effekten lægges i asfalten via aktivt firehjulstræk. Motorkraften er massiv, den mærkes i særdeleshed med et skønt lydtæppe. V8 motorer på 4 liter og derover kan noget, så selv Boston symfoniorkester hæver brynene.

Luksus i praksis

Kabinen er ikke uvæsentlig, eftersom der er tale om en SUV.
Indstigning foregår nemt, og der er rigeligt plads. Ekstraudstyr som sædeventilation kan anbefales, det samme gælder i øvrigt den adaptive fartpilot, der gør kørsel på motorvej enkel og behagelig. Bagsædet har plads til tre børn, der kan nyde stjernehimlen op gennem et panoramasoltag.
I perspektiv til komforten kan der vanen tro vælges mellem forskellige setups af undervognen. For passagererne har dette næppe nogen mærkbar betydning. Det har derimod de forskellige køreprogrammer, hvor der ved valg af økonomiprogrammet er så komfortable skift, at de i nogle tilfælde ikke bemærkes. Og endelig sætter Porsche i kabinen den ypperste udefinerbare, og så alligevel så definerbare trumf på, nemlig ved finishen. Det nærmest dufter af omhyggelighed og kvalitet ved hver en samling.

Sportslige principper skinner igennem

Tilbage på asfalten. Cayenne er høj og har frontmotor, hvilket ifølge de substantielle fysiske love betyder, at den krænger i svingene, og er styretræg – som enhver anden tilsvarende bil. Men Porsche vil udfordre og har adopteret en række principper, høstet af erfaringerne fra sportsvognene. Her er førnævnte bagakselstyring opsigtvækkende.
Det giver en mærkbar stabilitet, både ved vognbaneskift på Autobahn og i kurverne på landevejen. Oven i dette skal lægges, at vores testmodel ikke havde monteret Porsches stabiliseringssystem. Sportslige er præstationerne med 1-100 på 3,9 sekunder.
Det er lækkert, nemt og trygt ved overhalinger og giver et godt træk langt op over 200.
Skal vi være kritiske, så giver en rigtig sportsvogn kicket, fordi vi med høj fart har meget direkte føling med vejbanen. Det kommer ikke. Men summen af kardomme er, at Porsches integration af sportslige funktioner og teknologier har skabt en SUV, der er ekstremt stabil og håndterbar. Og det i et perspektiv, så samtlige konkurrenter uden tvivl står tilbage med dybe panderynker.

 

Teknisk data

Porsche Cayenne Turbo 

Motor:
3996 ccm V8 motor, Turbo. 

Effekt:
770 nm, 550 hk. 

Transmission:
8-trins tiptronic. Aktivt firehjulstræk.

Præstationer:
0-100 km/t 4,1 sek. ( 3,9 med sport plus.)
Topfart:
286 km/t. 

Pris: 
Fra kr. 2.655.972.
Omkring 3 mio. med habilt lag udstyr.

 

FET_Cayenne_3

Førersædet, der næsten gør ondt at forlade. 

 

FET_Cayenne_4

Tydelig, stor og rummelig kabine. 

 

FET_Cayenne_P17_0712_a3_rgb

På eventyr. Hurtigt og stabilt.