De 5 dyreste Sports- & hypersportsvogne fra 32 mill. kr.
De 5 dyreste
Super- og hypersportsvogne er rasende dyre, men unikke biler koster astronomiske summer. Således koster den gennemsnitlige Formel 1-racer omtrent $12 mio. per bil (ca. 79 mio. kroner). Og det er lige før, at de er nemmere at købe for menigmand end følgende unikke biler, som trods et prislap større end en strandvejsvilla har masser af købere, som gerne vil have ”the one and only” i deres garage.
5. Bugatti Divo: 38 mio. kroner
4. Mercedes-Maybach Excelero: 52 mio. kroner
3. Bugatti Centodieci: 59 mio. kroner
2. Bugatti La Voiture Noire: 123 mio. kroner
Og den mest vanvittige pris, som dog ikke er officiel, da Rolls-Royce holder den slags privat, menes at være den unikke model Boat Tail, som kostede køberen en bagatel af 184 mio. kroner. Og nå jo, alle er uden danske afgifter.
Månedens klassiker – Bristol
Dette er historien om et virkeligt mærkeligt, men dog ærke britisk stykke håndværk. Bristol Cars blev til på resterne af de legendariske Bristol-fly, som var med til at vinde 2. Verdenskrig. Bilerne blev håndlavet i Bristol, og motorerne var i begyndelsen BMW’s sekscylindrede 328, men senere skiftede de over til de billigere og mere kraftige amerikanske Chrysler V8’ere. Bristol var ikke interesseret i at sælge mange biler åbenbart, for de var aldrig repræsenteret ved nogen biludstillinger, lavede kun en to-tre biler om ugen, og nogle gange gad de ikke sælge bilerne, hvis de ikke syn-tes, kunden besad de ”rettigheder”, der skulle til for at eje en Bristol, som i øvrigt kostede næsten det samme som en Bentley. De var nu også gennemført lækre og luksuriøse og havde sportslige køreegenskaber. For få år siden gik firmaet konkurs, og et af de sidste engelske bilfirmaer – med en noget spøjs historik –lukkede og slukkede. Bilen her er en Bristol 411 fra 1974.
Retrorevyen er tilbage
Det er fjerde gang, at redaktionschef på Bilmagasinet, Frederik Frey, står bag den skønne årbog, Retro Revyen, hvor alle fans af ældre og klassiske biler kan fordybe sig i de mange mærker lige fra Ford Capri til Maserati og BMW Z8. Også skæve historier som historien om Turtle Wax og en guide til, hvordan den perfekte søndagstur med oldtimeren kan tage sig ud. Pris: 130,95 i mange kiosker og supermar-keder.
Lexus på steroide-el
Livsstilsbrandet Lexus fra Toyota er i fuld gang med udviklingen af en super Lexus- sportsvogn, som er fuldt elektrisk. Den ultralave og vilde sportsvogn kan efter sigende accelerere fra 0-100 på lidt over to sekunder og køre 700 km. på en fuld opladning. Lexus og Toyota har planer om at introducere hele 30 nye elbiler frem mod 2030 – hvornår vi alle herhjemme kan blive overhalet af denne Lexus her, er der ingen information om endnu.
Nu kommer de elektriske lastbiler
Den internationale lastbilsindustri gennemgår en transformation mod mere bæredygtig transport, efterhånden som salget af tunge elektriske lastbiler med batterier begynder at tage fart – og med Europa i spidsen. Et stigende antal store elektriske lastbiler kører nu på vejene, men antallet er stadig relativt småt. Således blev der sidste år registreret i alt 346 elektriske lastbiler (≥16 tons) i Europa – dog en stigning på 193 % i forhold til 2020. Volvo Trucks har den største markedsandel med 42 %. Landene i Europa med flest elektriske lastbiler registreret (≥16 tons) er Schweiz, Norge, Sverige og Holland.