Farvernes mester

,

Verner Panton var en ener, der ikke som sine danske arkitektkolleger skabte møbler af træ. Allerede i 50´erne arbejdede han med stål, plast, glasfiber og skumplast. I dag er hans møbler, herunder nye som igen er sat i produktion, i høj kurs. Både i private hjem og som inspiration for en ny generation af designere

FET_Design_Liebhaverboligen_VernerPanton_Møbler_Bachelor

Bachelor stolen med kanvas er lige som Panton One designet i 1955. Stolen med kanvas i flere farver fås for 2569 kr. i førende møbelhuse. Skamlen dertil koster 1816 kr. Panton One koster 3194 kr. i førende møbelhuse.

Verner Panton blev født i 1926 på Fyn, og var modstandsmand under Anden Verdenskrig, før han blev udlært murer og siden uddannet arkitekt fra Kunstakademiet i København i 51. Han arbejdede et par år for arkitekt Arne Jacobsen, indtil han i 1955 åbnede egen tegnestue. De kommende år formåede han at udfordre normerne med sine møbler og lamper. Mange er i dag ikoner – blandt andet Flowerpot-lampen (1968), VP Globe (1969) og Kræmmerhusstolen (1958). Panton One, som ikke har været produceret længe, er sat i produktion igen af fynske Montana.

Bygningsarkitekt virkede Verner Panton ikke som – i stedet brugte han sine talenter på møbler, lamper, og interiører. Som da han i 1970 fik til opgave at nyindrette restaurant Varna syd for Århus i en gammel lystejendom fra 1909 for bygherren Odd Fellow Ordenen.

En renovering af bygningen på det for den tid astronomiske beløb to millioner kr. blev kronet med totalindretning af den kendte arkitekt, som kom til at forestå indretning og møblering af restaurationslokalerne. Varnas Verner Panton-tid kom til at strække sig fra 1971 til dårlige tider i 1977 blev både berømt og berygtet. Satsningen resulterede i et sprængt budget, men til gengæld fik Varna nogle særprægede lokaler med design ned i mindste detalje: Et benede borde, stålstole, spisegrej og tjenernes uniform.

Udefra så bygningen ud som altid, men da restauranten åbnede i maj 1971 med interiør skabt i Verner Pantons fantasiverden med farver fra orange til turkis i 54 stærke varianter, blev publikum chokeret og fascineret. Omsætningen oversteg alle forventninger, indtil den blev truet af oliekrisen året efter. Den farverige æra varede i alt de fem år, Verner Panton selv havde forudset, at den fantastiske ”makeup” kunne holde.

 

Kunstnerdrømme

Verner Panton boede fra 1963 i Schweiz med sin svenske hustru, og parret havde sommerhus ved Hornbæk – selvfølgelig totalindrettet i ham i alle andre farver end hvid. Aller helst ville han have været kunstner, men hans far var imod, og kompromiset blev en ”respektabel” arkitektuddannelse.

Under studierne mødte han arkitekt Poul Henningsen, og dette blev begyndelsen til et langt venskab mellem de to personligheder. Det ledte også til, at Verner Panton blev tilbudt job på arkitekt Arne Jacobsens tegnestue, hvor han arbejdede som assistent.

Verner Panton eksperimenterede med nye, organiske former og kraftige farver og udnyttede de på den tid nyeste materialer og produktionsmetoder. Træ brugte han aldrig mens stål, plast og glasfiber var hans favoritter. Blandt andet var Panton-stolen fra 1960 en revolution i kraft af at være presset i ét stykke glasfiber. Stolen produceres stadig men i en opdateret version, som er mere robust i form og holdbarhed takket være nutidens plasttyper.

Samlet set kan man konkludere, at Verner Pantons arbejde kombinerer originalitet og klassisk design, der giver visuelle oplevelser. Det overdådigt smukke og eksperimenterne opstod ved en enkel, naturlig og direkte tilgang til design. Her blev produktet kunst, og Verner Panton blev mesteren. Hans designs var derfor meget mere end bare datidens hotte design. En genstand kan ikke blive et designikon, før det har stået sin prøve gennem en årrække og falder naturligt ind i forskellige miljøer med en egen symbolsk aura. Og sådan er det gået for Verner Pantons produkter.

 

Flere design-ikoner

Verner Panton bliver stadig anset for at være en af nøglefigurerne i anden halvdel af det 20. århundredes design. Selv om han døde for 17 år siden, fortsætter han med at være en kæmpe inspiration for den nuværende og kommende generation af designere:

Panton blev internationalt kendt for sine møbler, lamper, tekstiler og hele interiører udført af syntetiske fibre, plast, glasfiber og skumplast. Farverne var stærke og designet præget af fantasi, humor, leg og lyst til at eksperimentere.

Der var flere markante skabelser foruden Panton-stolen, der var verdens første plaststol i ét stykke. For eksempel præsenterede han i 1969 ”Living Tower”, et siddemøbel i flere etager kombineret af enkle moduler.

Flere Panton-værker – både lamper og stole – har det senere år fået en renæssance. En del designs produceres i udlandet, og nogen er gennem årene gået ud af produktion. Adskillige er dog taget op af det familieejede jyske firma Frandsen Group, som samler alting på fabrikken i Horsens. Under navnet Verpan produceres siden 2003 en række lamper og siden 2010 møbler til det danske og udenlandske marked i øvrigt i samarbejde med Verner Pantons enke Marianne Panton. Og flere håndplukkede og glemte ikoner vil de kommende år blive lagt til udvalget, lover firmaet.

 

FET_Design_Liebhaverboligen_VernerPanton_Møbler_Verner-Panton-portrait copy

Designer og arkitekt Verner Panton (1926-98) blev internationalt kendt for sine møbler, lamper og hele interiører. Han arbejdede i plast, glasfiber og skumplast i stærke farver og designede i 1960 verdens første plaststol i ét stykke

 

VP

FET_Design_Liebhaverboligen_VernerPanton_Møbler_Panton One