Den potente lillesøster

, ,

Lad os én gang for alle slå fast, at de, der kalder 718-serien for en ”fattigmandsporsche”, ganske enkelt blotter deres viden om biler. Liebhaverboligens Rasmus Thomsen har været ude i en Cayman S, og han er forelsket til langt op over begge ører.

porsche

Sådan ser en sportsvogns instrumentbræt ud. Omdrejningstælleren i midten.

porsche4

Porsche har gennem de sidste 50 år produ- ceret 911’eren, der verden over er syno- nym med fabrikken i Stuttgart. Gennem de senere år er flere modeller kommet til, og under 911 finder vi 718-serien. Den fås som Cayman (coupe) og Boxster (cabriolet). For begge gælder, at der er tale om en bil, der prismæssigt ligger 2/3 under 911´eren. Cayman S er udstyret med en 2,5 liters turbomotor, der leverer 350 heste og 420 nm. Motoren er centerplaceret, hvilket mærkes. Vægtfordelingen er ganske enkelt eminent. Der er mulighed for gearskifte via PDK – shiftpads – men denne testmodel var udstyret med manuelt gear. Og det skal Porsche på ingen måde høre ondt for. Tværtimod.

porsche5

Eminente tilvalg
Porsche tilbyder en lang række ekstraudstyr til deres biler. Bilmærket differentierer sig dog ved, at disse optioner rent faktisk gør en mærkbar forskel. Mest bemærkelsesværdig er sport+ pakken. I forbindelse med det manuelle gear er den mest opsigtsvækkende gevinst, at der gives præcis mellemgas i forbindelse med kickdown. Således er omdrejningerne i det leje, som afspejler gear og hastighed. Enormt effektivt og brugbart. Herud- over, er manuelt gear at foretrække til denne lille, kompakte køremaskine. For vi arbejder med den, og dermed bliver vi mere ét med mekanikken.

porsche2

Habile præstationer
I forhold til det generelle marked for sportsvogne, er Cayman S udmærket med på præstationssiden. Med PDK og sportspakke rammes 100 ved 4,2 sekunder, med manuelt gear lidt langsommere. Til det skal lægges – eller bogstaveligt talt trækkes fra – at fabrikken er notorisk kendt for at underdrive egne præstationer.
For begge varianter er topfarten 285 km/t. Der er god acceleration op til 160 km/t, og først ved 250 km/t falder trækket for alvor. Ved hård nedbremsning fra 260 km/t ligger bilen ufatteligt stabilt, og understreger sin egen berettigelse som en af de bedst sammenskruede modeller fra porschefamilien (Afprøvet i 
Tyskland). Og bilens antispin, i 
kombination med centermotor, kan ikke beskrives med ord. Det er vejgreb i accelerationerne af en helt anden verden.

porsche3

Indsugning til motoren. Giver designet det sidste pift.

Kompromisløs
Cayman S er kompromisløs. Bagagerummet hører til i den mindre ende af skalaen, om end der er et i begge ender. Komforten er udmærket, også til langtur.
Underholdningen er absolut i top, hvilket henleder opmærksomheden på Porsches Track Days, hvor de glade ejere kan afprøve deres vidundere på bane. Prisen? Den starter ved 1,2 mio. En skrabet 911’er fås for knap 2. Såfremt der sammensættes en Cayman S med en bred palette af udstyr, vil prisen for et eklatant pragteksemplar af et legetøj ende på omkring 1,9 mio. Og jeg ved godt, hvor jeg vil lægge mine penge.

Porsche Cayman S Pris: Fra 1.190.520 kr. med manuelt gear. Med en særdeles gedigen udstyrspakke 1,9 mio. Motor: 2497 ccm, 4 cylindre. Centerplaceret med motor. Turbo. Effekt: 350 hk ved 650 omdrejninger. Drejningsmoment på 420 nm. Transmission: 6-trins manuelt gear. Præstationer: 0-100 4,6 sekunder. Topfart 285 km/t.