Det grønne tordenskrald
TEST BMW i8
Pris: 3,2 mio
Hvordan går begreberne supersportsvogn og bæredygtighed hånd i hånd? Umiddelbart på linje som med en nonne, der samtidig er direktør i en petrokemisk virksomhed. Ikke desto mindre er BMW ’s nyeste prestigeprodukt netop begge dele.
Et øredøvende vræl sparker den 1485 kilo tunge bil af sted fra 0-100 km/t på 4.4 sekunder (topfart elektronisk begrænset til 250 km/t). Men al den energi går ikke til spilde, for meget bliver brugt til at genoplade det store batteri ude foran, så når man nærmer sig byen og farten sænkes, slår BMW i8 over i elektrisk mode, og bliver herved 100 % CO2-neutral.
På en opladning kan den køre ca. 40-50 kilometer kun med elmotoren, men det interessante er kombinationen af benzin/el og det genopladelige batteri under kørslen, som får raketten til at levere et kombineret forbrug på lige over to liter benzin per 100 kilometer. Fire gange mindre end en VW Up!
Allerede i 2009 så den dagens lys som konceptbil på biludstillingen IAA i Frankfurt. Der vakte den så stor opmærksomhed, at alle sejl i den bayerske bilfabrik blev sat til, så de første eksemplarer af vidunderet kunne rulle ud på vejene godt fire år senere.
Liebhaverboligen fik lov at låne den en hel dag, hvor der heldigvis hverken var sne eller glat føre på vejene. Der er nemlig kun to eksemplarer herhjemme indtil videre, hvor kun den ene er indregistreret, så BMW i Danmark er af gode grunde en anelse håndsky med at låne vognen ud. For det her er liebhaveri ud over alle grænser.
Den har også nogle linjer og detaljer, der får folk til at stimle sammen om den, hver gang man parkerer og skyder de lodrette døre op i luften. Aldrig har jeg oplevet så mange tage billeder af en bil, når man kom trillende. Og både en russisk skoleklasse ved Gefionspringvandet såvel som nogle jakkesæt på frokostpause fra Saxo Bank, måtte alle tage selfies ved siden af den sprøde bil med de frække døre. Apropos dørene, vænner man sig forbavsende hurtigt til at glide ind over panelet og sætte sig til rette i det skålformede sæde. Det kræver dog en vis adræthed for ikke at ligne en nyligt hofteopereret bilist, og med den opmærksomhed i8’eren trækker til sig overalt, forpligter det jo.
Indenfor er det den velkendte BMW-kvalitet og enkle overskuelighed, der byder velkommen. Det skulle så være det eneste hår i suppen, at når man nu endelig har en supersportsvogn til over tre millioner, kunne man måske godt have ønsket noget mere spræl i interiøret. Knapper, kontakter, rat og deslige er stort set identisk med det, som var i den X4, vi testede i efteråret.
Til gengæld er der ikke noget at udsætte på køreregenskaberne. Vægtfordelingen er ideel med et 50% træk fra den 131 hk. stærke elektromotor på forhjulene og 50% fra den 231 hk. benzinmotor på baghjulene, så kodeordet er permanent firehjulstræk i en drømmesymbiose. Sidstnævnte motor er i øvrigt en lille sag på kun 1500 cm3. Less is more er mantraet, og der er i det hele taget gjort meget for at spare på vægten. Her er brugt masser af letvægtsmaterialer og sparet på de ellers oplagte elektroniske kilogram som eksempelvis elektriske døre – selv et barn kan vippe de store døre op, da de består af kulfiber-materiale.
BMW i8 er en såkaldt 2+2, det vil sige, at man kan godt proppe fire mennesker ind i den, men som med Porsche 911, Jaguar XR osv. er det kun en fornøjelse at sidde bagi, hvis man er barn eller dværg. At sige i8 har et bagagerum er også som at kalde et æsel for en hest. Der er et lille rum bagude, som lige kan rumme tre fyldte poser fra Irma eller en stor sportstaske.
Men BMW i8 er heller ikke en familiebil til ferieturen. Det er en sportsvogn med en uhyggelig sexet lyd bl.a. takket været højttalere udvendigt, som forstærker den pragtfulde lyd. Og skulle den fodformede klidmoster pege fingre af den, kan man jo passende fortælle hende, at i8 faktisk kører meget længere på literen end hendes gamle 2CV.
………………………………………………………………………………………………………………………….
— up
– En af de smukkeste biler lige nu
– Æder sig til vejen i alle sving
– Laserlys, som er endnu mere
effektivt end Xenon
– Brændstoføkonomi
— down
– Lidt for konservativt interiør
………………………………………………………………………………………………………………………….