Psykopat om aftenen – familiefar om dagen
Tomas Ambt Kofod har spillet hovedroller i bl.a. The Phantom of the Opera, Love Never Dies, Les Misérables, Evita, Miss Saigon, West Side Story og Fame. Han spillede den halve titelrolle som Udyret i The Beauty & the Beast. Nu skal han spille den dobbelte titelrolle i Broadway-musicalen Jekyll & Hyde.
Jekyll & Hyde – the Musical, der har trukket fulde huse i flere end 25 lande, har premiere 11. februar på Det Ny Teater. Musicalen er baseret på Robert Louis Stevensons klassiske fortælling Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde om den respekterede læge dr. Jekyll, som eksperimenterer med en behand-ling, der forvandler ham til den samvittighedsløse psykopat Mr. Hyde, som begår talrige ugerninger.
Tomas Ambt Kofod, der spiller Jekyll og Hyde, er en dygtig skuespiller med en exceptionel sangstemme. Han har i mange år været et sikkert es i Det Ny Teaters store musicals.
Vi mødes en fredag efter dagens prøver, og det er en godt brugt, men veloplagt Tomas, som tager imod i garderoben.
Da du spillede Che i Evita, kaldte du rollen for en ordentlig mundfuld. Hvilken ”størrelse” har rollen som Jekyll & Hyde så?
– Det må være en ordentlig røvfuld, for nu at sige det populært, siger Tomas og griner. – Jeg er i hvert fald ikke stødt på noget større parti i musicalverdenen.
Skuespillere graver ofte i deres indre efter karakteregenskaber til en rolle. Folk, der kender dig privat, omtaler dig som positiv og venlig. Har du selv noget af Hyde i dig?
– Jeg har masser af Hyde i mig, men jeg har fået en god opdragelse, siger han med et glimt i øjet.
– I bund og grund må enhver rolle komme fra én selv. Man behøver ikke at være det, man spiller, men har man noget af det i sig, er det bare at bruge løs. Hyde er aggressiv, hævntørstig og egoistisk, og det sjove ved at spille rollen er, at det er omkostningsfrit at give slip på sig selv.
Hvordan forbereder du dig til rollen?
– I prøveperioden maver man sig ind på den karakter, man skal spille. Man skal komme med åbent sind og lytte, især til sin mavefornemmelse. Man trækker ofte mange nitter, før man finder sin vej. Det er en fysisk krævende rolle, og jeg træner for at være i god kondition.
– Jeg har kun nogle få, korte pusterum, hvor jeg ikke er på scenen, så det er en rolle, der er god til at kurere eventuel sceneskræk, siger han med en vis ironi.
I skal spille i en anderledes scenografi, hvor en del af publikum sidder på scenen?
– Ja, scenografen er inspireret af gamle universitetshospitaler, hvor de studerende sad i båse rundt om operationsbordet. Udgangspunktet for scenografien er Dr. Jekylls laboratorium, og derfor kommer en del af publikum til at sidde i laboratoriet som de studerende gjorde i gamle dage.
– Det har givet et helt anderledes prøveforløb, fordi vi ikke skal spille i én retning, som vi plejer, men i alle retninger.
Hvordan bliver den oplevelse for publikum og for jer på scenen?
– Vi ved det ikke helt endnu, så vi er meget spændte og glæder os, men jeg kan godt garantere, at publikum som sidder på scenen ikke bliver snydt.
Hvordan lever man med kontrasten mellem den uhyggelige Mr. Hyde og rollen som familiefar udenfor teatret?
– På engelsk hedder et skuespil jo ”a play”, som betyder leg eller for sjov. I den her rolle trækker jeg på dybe følelser, der er så onde og grove, at man næsten bliver ”tværtimod”, når man kommer hjem, og er mere sød og rar, end man plejer at være.
Din kone Ane Kofod designer selskabs- og brudekjoler, og jeres børn har haft roller på Det Ny Teater. Er kreativitet familiens samlingspunkt?
– Vi har flere samlingspunkter, men kreativitet er absolut ét af dem – og den bruges i mange sammenhænge og aspekter. Ane og jeg sparrer med hinanden, og det har været sjovt, når Conrad (12 år) og Laura (9 år) har været med i forestillinger. De har fået en førstehånds- oplevelse og forståelse for fars arbejde.
Hvad beskæftiger du dig med i de perioder, de fleste skuespillere har mellem opgaverne?
– Man er jo altid på jagt efter nye arbejdsopgaver. Men når der er breaks, prøver jeg at indhente det forsømte på hjemme-fronten. Jeg får tid til håndværkeropgaver i vores lille hus, som jeg har bygget om, efterhånden som børnene er blevet større.
Hvad bliver din næste opgave?
– Jeg har lige sagt ja til at spille Zorro i Varde Sommerspil, hvor jeg også spil-lede Sonny i Den Eneste Ene. Det bliver et dejligt gensyn og spændende at være med i en musical med Gipsy Kings musik. Jeg glæder mig specielt til at have familien med, så vi kan holde lidt ferie samtidig.
Som afslutning på samtalen inviterer Tomas Ambt Kofod mig ned på scenen, hvor scenografien er under opbygning. Den bliver enorm flot – og anderledes. Jeg skal bestemt prøve at sidde på scenen, når jeg skal se Jekyll & Hyde – the Musical. Så kan jeg også prale med, at jeg har været på scenen i en musical på Det Ny Teater. Det har jeg altid ønsket mig.
Glædespigen Lucy (Julie Steincke), Dr. Jekyll & Mr. Hyde (Tomas Ambt Kofod), Emma, Jekylls forlovede (Camille-Cathrine Rommedahl) og advokat John Utterson (Kurt Ravn)(Foto: Per Kruse)
Paul Farnsworth har ofte tryllet med scenografien på Det Ny Teater. Han gør det igen i Jekyll & Hyde – the Musical, hvor en del af publikum sidder på scenen, som tilskuere i Dr. Jekylls laboratorium.
Mr. Hyde (Tomas Ambt Kofod) hygger sig med Lucy (Julie Steincke) om natten
(Foto: Miklos Szabo)