Skønheden. Nu endnu smukkere.

,

Blandt de få anker mod BMW´s motorcykler har ofte været designet. Men med RNineT Racer er dette kritikpunkt definitivt fjernet. Hun er smukkere end sin smukke originale søster. Og så har BMW ikke bare gjort designet retro og sportligt. De har også foretaget de helt rigtige justeringer, der gør den fuldstændig gennemført.

bmw2 bmw3

For og bagende. Smukt, smukt design.

I 2014 introducerede BMW deres RNineT, som en hyldest til deres egen 90-års dag. Lanceringen skete i kølvandet på en række lignende koncepter, hvor fabrikkerne konstruerede moderne motorcykler, udført i klassisk design. Bemærkelsesværdig var det for 3 år siden, at BMW præsterede et design som for alvor var smukt. Sydtyskerne, der notorisk har været kendt som konstruktører af de mest gedigne motorcykler gennem tiden, havde indtil da været kendt for et design, der – sagt særdeles pragmatisk – skilte vandende.

Men, den både design og teknisk sublime RNineT har været en så stor succes, at BMW har lanceret en hel serie af maskiner, baseret på den. Disse maskiner kaldes Heritage, og blandt året nyheder er varianten ”Racer”. Det er en motorcykler med klare referencer til 70´erne, kendetegnet ved et design der om muligt er endnu smukkere en originalen. Lækker vindskærm, stor, rund lygte – og så i de klassiske BMW-farver, hvid, blå og rød. Vores testudgave var desuden med egoistsæde, hvilket betød en yderligere understregning af linjerne. Det er designmæssigt noget af det flotteste, hvilke i øvrigt blev cementeret af de mange turned heads og kommentarer fra passerende på tankstationerne.

bmw6

Original instrumentering. Rigtige visere. Lækkert, og overskueligt.

Motoren er selvfølgelig BMW´s boxorklassiker på 1170 ccm. Den to-cylindrede slider leverer et massivt træk i bunden, og op gennem hele spektret. Gearskiftet er med konstant indgreb, hvilket i praksis betyder at der under accelerationerne kan skiftes gear uden brug af kobling. Lækkert og brugbart legetøj, der også giver landevejskørslen en ekstra dimension. At motorens arbejdsområde så er ganske bredt, gør det hele endnu mere velfungerende. Det er mekanik i en kvalitet og funktionalitet, som kun tyskerne kan præstere det. Det fungerer, og føles robust.

Og udover designet har ingeniørerne foretaget en række modifikationer, der skal gøre motorcyklen mere sportslig. Blandt de mindre iøjnefaldende, men mærkbare, er en lidt hårdere vinkling på forhjulet. Det giver en mere livlig styring. Mest iøjnefaldende, og særdeles mærkbart er den langt mere sportslige kørestilling. Vi sidder inde over tanken, hvilket er godt for vægtfordeling og vindmodstand. Men, det er også anstrengende i længden. Og vi skal op på hastigheder omkring 130 Km/t, før vindmodstanden holder os svævende. Men, resultatet er dog præcis som ventet – det er en ualmindelig sportslig motorcykel, baseret på moderne teknik, med et vellykket designmæssig touch fra 70´erne.
Bottom line er, at BMW nu også har fået styr på designet i en mere sofistikeret og elegant kontekst. Herudover, er RNineT Racer endnu et teknisk sublimt medlem til familien. Spørgsmålet er om den kan tiltale begyndere, der tog kørekortet for mange år siden, og nu vil ud at køre? Dens letkørthed vil helt sikkert. Men den voldsomme effekt skal tages in mente, uanset om den køres af en begynder eller ej. Uden for diskussion er det dog, at designet vil skabe glæde for enhver ejer, samt de tilskuere den møder på vejen.

bmw1

Lækker, smuk silhuet. Klar designet med referencer til 70´erne.

BMW RNineT Racer
Motor: 2-cylindret Boxer, 1170 ccm.
Effekt: 110 hk v.7750 omdrejninger.
Moment: 116 nm v. 6000 omdrejninger.
Topfart: over 200 km/t.
Gear: 6 trin, med konstant indgreb.
Pris: Fra 202.900 kr.