Bag Scenen
Endnu engang står Det Flydende Teater til søs på Furesøen (efter premiere på DAC). Denne gang handler det faktisk om to mænd i en båd, nemlig Arne Jacobsen og PH, der endte i samme robåd under flugten til Sverige i oktober 1943.
Teaterchef Pelle Nordhøj Kann spiller selv PH.
PH og Arne Jacobsen er i samme båd, men ikke nødvendigvis enige
– hvad handler det om?
Vi tager udgangspunkt i en begivenhed, der har fundet sted, men som få kender til. De to mænd var uenige om stort set alt. PH var politisk agitator og flygtning af den grund, Arne Jacobsen var jøde, men gik stille med dørene og blandede sig ikke i debatten. I vores version får de sig en eksistentiel diskussion om flugt og om at tage ansvar som menneske i en verden i krig.
Krig skaber sammenhold – har vi svært ved at se, hvad der binder os sammen, når vi lever for fredeligt og mageligt?
Ja, vi sætter de danske værdier til debat i robåden; frisindet, velfærden. Noget de to var med til at tegne.
Hvor meget PH er der i dig – hvad er dit forhold til ham?
Jeg er enig i, at vi skal ville noget med kunsten og tage del i samfundsdebatten. Men jeg kan desværre ikke tegne lamper, der kunne sikre mig en tryg indtægt til pensionen.
I historiens lys: Hvem af dem har betydet mest for Danmark?
PH har haft stor betydning for den seksuelle frigørelse og som kulturradikal debattør. Arne var mere tilbagelænet, men som designer er han Danmarks største brand. Hans tanker om, at arkitekturen former den måde, vi lever på, er stadig gyldige.
Har du en PH-lampe (eller et Arne Jacobsen møbel for den sags skyld)?
Jeg lægger mig fladt ned og erkender, at jeg både har en PH-lampe og et Arne Jacobsen bord.
Er der i dine øjne nogen, der – som designere eller samfundsdebattører – fylder på samme måde i dag?
Bjarke Ingels er potentielt dagsordensættende på samme måde som Arne Jacobsen i sit formsprog og med sine ideer. Som samfundsdebattør vil jeg pege på Kristian Lollike som arving til PH … og i sin tid Lars von Trier.
To mand i en robåd passer perfekt til Det Flydende Teater – men er den særlige scene en forhindring eller en inspiration?
Det går hånd i hånd. At forestillingen skal kunne spille i den ramme, er et kreativt benspænd.
Men det er i øvrigt første gang, at handlingen faktisk foregår i en båd.
Du var med til at stifte teatret for nu 13 år siden … Hvordan får man sådan en idé?
Det var en ældre idé.
Vi havde et ungdomsteater, Teater Præcedens, i Lyngby, der fik lov til at bruge Bådfarten til en kabaret. Da jeg var færdig på teaterskolen, ville jeg gerne professionalisere ideen. Jeg er optaget af at tage teatret ud af teatersalen og se, hvad der sker.
Hånden på hjertet: Er du nogensinde blevet søsyg?
Jeg er egentlig ikke særlig søstærk, og der har været forestillinger, hvor jeg virkelig skulle tage nogle dybe indåndinger for at undgå at kaste op.
Og et afgørende spørgsmål: Hvordan bliver sommervejret?
Fuldstændig fantastisk! Vi blev lidt snydt sidste år, så der er en del, der skal opvejes.