Letbanen venter på Gladsaxe

Mange har nok bemærket, at især det centrale Lyngby fremstår mindre rodet og mere ryddeligt end længe. Kun få tekniske detaljer mangler, før letbanen er klar.

Åbningen for Hovedstadens Letbane nærmer sig, idet den sydlige del af strækningen forventes færdig til efteråret. Den nordligste halvdel af banen, som går gennem Lyngby, forventes at være klar i løbet af næste sommer. Grundet udfordringer i Gladsaxe Kommune må prøvekørsel og åbning af letbanen vente til forår og sommer 2026 i Lyngby, Gladsaxe og Herlev. I Lyngby-Taarbæk Kommune skrider letbane-arbejdet planmæssigt frem. Men skinnebåren trafik nødvendiggør, at nabokommunerne er med. De sydligste 12 letbanestationer åbner i dette efterår. Testkørsel dér mellem Ishøj og Rødovre Nord begynder det kommende forår.

Eftersom den todelte åbning af Hovedstadens Letbane skyldes udfordringer i Gladsaxe, vil der i Lyngby være ventetid på at få foretaget de afsluttende tests af anlægget, inden banen sættes i drift. Langs letbanen er mange områder i Lyngby-Taarbæk Kommune faktisk ved at være færdige. Mange har nok bemærket, at især den centrale del af byen fremstår mere færdig og ryddelig end længe: Skinnerne er lagt og flere steder er fundamenterne til de kommende kørestrømsmaster blevet etableret, og det samme gælder stationer og transformatorstationer. Inden testkørslen i Lyngby i foråret 2026 mangler der at blive opsat master samt ophængt ledninger til kørestrøm.

En af Storkøbenhavns største kommuner

I Lyngby-Taarbæk Kommune bor lidt flere end 58.000. Cirka 25.000 pendler hver dag ind og ud af kommunen, som er 40 km2 stor. De største bysamfund er Virum, Lyngby og Ulrikkenborg.

Letbanens næst-nordligste station er Rævehøjvej mellem Helsingørmotorvejen og DTU. Udover boligområderne i Eremitageparken og villaområderne øst for motorvejen kommer stationen især til at betjene studerende og personale på DTU samt passagerer til og fra lokale virksomheder i området. Rævehøjvej station er desuden oplagt, hvis man skal skifte til letbane fra bus 150S, hvad enten man kommer fra København eller Nordsjælland – eller i modsatte retning.

Kun få hængepartier

På flere vejstrækninger i Lyngby-Taarbæk Kommune foregår der stadig arbejde i forbindelse med letbanens anlæggelse. Et af de kommende arbejder er på Buddingevej mellem Engelsborgvej og Chr. X´s Allé, hvor der etableres fundamenter til kørestrømsmaster. Derfor er Buddingevej spærret for bilkørsel fra midt i denne måned til midt i februar. På Buddingevej mellem Nybrovej og Fort Allé etableres også fundamenter til kørestrømsmaster samt skinner, men dette arbejde påvirker ikke trafikken væsentligt, forlyder det fra kommunen. I løbet af vinteren forventes det, at der påbegyndes arbejde med ophæng af kørestrøm mellem Lyngby Hovedgade og Kanalvej.

Hjælper svagtseende

På perronen er der monteret 12.420 taktilsøm, som er rustne, indtil der bliver gået på dem. Taktilsøm sættes ned i huller på betonen. Taktilsømmene dækker et areal mellem perronens venteområde og sporene. Sømmene fungerer som opmærksomhedsfelt for blinde og svagtseende. Desuden skaber de en fysisk og visuel kontrast for alle andre.